Friday, January 25, 2013

Perlu ke blogging ni???

         Teringat pada kata2 seorang ulama' tersohor yg pernah aku jumpa suatu ketika dahulu. Katanya, "Ilmu itu ibarat burung, tambatlah ia dengan menulis. kerana jika tidak, ia akan terbang meninggalkan kita".

         Awal2 masuk UTP dulu, aku pernah sekejap ada blog sendiri. tanpa benar2 tahu apa tujuan untuk ada blog, aku pun create la blog sendiri. Didorong pulak dengan peer pressure dari sahabat2 foundation time tu yg dah mula ada blog sendiri dan juga kakak2 serta abang2 Rakan Masjid yg ada blog2 menarik, jadi aku pun create la blog dengan rupa yg agak "pelik". pelik bukan apa, pelik sebab aku rasa that's not myself, but..still, I proceed "living" with it.

blogging depends on your choice 
Kadang2, aku pernah rasa, "perlu ke berfikir untuk create satu2 post? copy paste jek la dari mana2 sumber kan?". ada juga masa2 yg membuatkan aku fed up dengan pertanyaan orang, "bila nak update blog?", "aqid, blog ko dah bersawang dah tu" dan sewaktu dengannya.


Ditambah plak, sometimes each post yg aku tulis tu pun menyebabkan aku sendiri tak sanggup nak baca balik.uhu..so, setahun lepas tu, aku pun bertekad untuk delete jek blog tu daripada terus memiliki blog yg aku sendiri tak faham tujuan untuk menulis blog.

After few times thinking about it untuk tempoh masa yg agak lama selepas delete blog, aku dapat rasakan  yg there is something lacking somewhere yg menyebabkan aku rasa terdorong untuk menulis blog. Blogging bukan lah satu2 nya medium untuk menulis..Yup, ada banyak lagi medium untuk menyampaikan idea. cumanya, apa yg boleh aku katakan, memiliki dan menulis blog merupakan salah satu cara untuk melatih diri dalam menyampaikan idea. that's the point. IDEA. spell it right, I.D.E.A!!!

Thumbs up to those who have blogs! updated one of course~

Dengan adanya idea, ia akan mendorong seseorang untuk berfikir dan bila seseorang itu mula berfikir, ia akan akhirnya terdorong dengan sendirinya untuk berkongsi pandangan kepada orang lain. (ade ke orang yg berfikir sorang2 dan hidup dengan pemikiran dia?? krik3)  maka timbullah keinginan untuk seseorang yg mempunyai idea dan berfikir itu untuk menulis.lalu blogging itu merupakan salah satu cara untuk berfikir.betul tak? toing..toing..tapi tidaklah bermakna orang yg tiada blog itu orang yg tak berfikir.ehe


A.H.A

jadi, kesimpulannya untuk hari ini, kalau ingin membuat sesuatu, buatlah sehabis baik. kalau memang tak nak buat, baik jangan buat! (sorry, kasau plak).



No comments:

Post a Comment